Ausztrália a 13. KAFF díszvendége

2017.05.17. 20:35:13 

A Kecskeméti Animációs Filmfesztivál idei díszvendége a hetedik kontinens. Ausztrália animációs filmművészete a magyarhoz hasonlóan több, mint száz éves múltra tekint vissza. Az ausztrál animáció kezdetének a neves karikaturista, Harry Julius Cartoons of the Moment című, 1915-ös anti-német propaganda rövidfilmjeit tekintik, melyeket a mozikban az egészestés filmek előtt vetítettek. Az ausztrál animáció pionírja mégis Eric Porter, aki Disney munkásságának rajongójaként Sydneyben alapította meg csaknem 50 évig működő stúdióját. Itt készült a Marco Polo Vs the Red Dragon című mese 1972-ben. Az első 3D animációt Slip Slop Slap címmel Alexander Stitt készítette 1983-ban, a Grendel Grendel Grendel alkotója, utóbbit az idei KAFF közönsége is láthatja majd. Az 1981-ben készült másfél órás mese az ősi Beowulf-történetet meséli el, ám a Monty Python-filmeket idézve. A magányos és filozófikus alkatú szörny az emberiség butaságán lamentál, időnként felfalva egy-egy képviselőjét.

Dennis Tupicoff

A 13. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál zsűrijének ausztrál tagja Dennis Tupicoff animációsfilm-rendező, akivel már 2009-ben is találkozhatott a kecskeméti közönség. A korábban levéltárosként és tanárként is dolgozó Tupicoff 1976-ban kezdett filmkészítéssel foglalkozni. Egyaránt készít fikciós és dokumentumfilmeket, élőszereplős és animált műveket; munkáiban gyakran vegyíti a vígjátékiés adrámai hatásokat. A 13. KAFF-on bemutatják legfrissebb, az idei Annecy-i Filmfesztivál rövidfilmes versenyprogramjába is meghívott animációs dokumentumfilmjét.

Az alkotó jellegzetesen sötét tónusú munkáihoz sorolhatóak a Haláltánc (Dance of Death, 1983) és A sötétségbe (Into the Dark, 2001) című rövidfilmek. Előbbi maró humorú, szatírikus darab a televíziós erőszakról egy népszerű televíziós show műfajába ágyazva, melynek műsorvezetője Don Death, a csontváz. Utóbbiban, melyben édesapja elvesztését dolgozta fel, egy ember halálakor visszaidézi gyerekkora estéit, az emlékekben egyesítve az életet és elmúlást, férfit és fiút, apát és fiát.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A gyerekkor és a  halál témái a  fénykép, rólam (a  photo of me, 2017)  című,  legutóbbifilmjében  is visszaköszönnek,  mely fotók, egy  ötvenes évekbeli  film noir és az  animáció vegyes  használatával  készült kollázs.Az  anyja hangja (His  Mother’s Voice,  1997) címűdrámai  hatású  rövidfilmjében a  dokumentumfelvét elt és az animációt vegyíti. Miközben egy anya arról mesél, hogyan tudta meg, hogy tinédzser fia meghalt, a film ütközteti a nő felkavaró emlékeit a tragikus éjszakáról és a külső szemlélő érzelemmentes nézőpontját.

A darra kutyák(The Darra Dogs, 1993) a rendező kutyákkal kapcsolatos emlékeiről szól, mellyel akkor négyéves kislányának próbálta elmesélni saját gyerekkori élményeit. A tíz évvel ezelőtt készültLáncfűrész (Chainsaw, 2007) című animációja erőteljes hangulatú kisfilm a szerelemről és az árulásról, mely szerint a románc olyan, mint a láncfűrész: veszélyes bestia.

Oscar-díjazott és –jelölt animációs rövidek a KAFF-on

Ausztrália animátorai a világ legkiválóbbjai közé tartoznak. Nem véletlen, hogy a legnevesebb filmfesztiválok díjazták alkotásaikat. Ausztrália első animációs rövidfilmes Oscar-díját Bruce Petty Leisure című filmje szerezte meg 1976-ban. A 14 perces rövidfilm a szabadidő fogalmát és kultúrtörténetét járja körül az őskortól napjainkig, klasszikus grafika váltakozik szellemes kollázstechnikával. Szintén az Amerikai Filmakadémia kedvence lett 2003-ban Adam Elliot, a Mary és Max alkotójának 23 perces, sötét humorú meséje, a Harvie Krumpet, mely egy Tourette-szindrómás lengyel emigráns életéről szól. Harvie Krumpetet gyakran sújtja a balszerencséje, viszont imád meztelenkedni, és egy nyakában lógó könyvecskében gyűjti a tényeket a világról. A Geoffrey Rush narrációjával készült gyurmaanimáció 2003-ban nyerte el a legjobb animációs rövidfilmért járó arany szobrocskát.

2011-ben nyert ismét Oscart ausztrál animációs rövidfilm. Shaun Tan és Andrew Ruhemann 15 perces 3D animációja, The Lost Thing címmel egy elgépiesedett, uniformizált, disztópikus világban játszódik. Főhőse egy fiatal fiú, aki egy napon a tengerparton sétálva talál egy bizarr külsejű lényt - ami mintha egy tengeralattjáró és egy polip/rák kereszteződése lenne. Ám akármilyen furcsa forma is, a fiú otthont akar találni neki, és ebben az emberek közönye sem tudja megakadályozni. A film Shaun Tan nagysikerű kollázskönyvének adaptációja.

    

Kiemelendő alkotások természetesen időközben is készültek. Ilyen például a 2004-es Birthday Boy, melyet a dél-koreai születésű Sejong Park ausztrál tanulóévei alatt készített. 1951-ben, a koreai háború idején a kis Manuk háborúsdit játszik a romos szülőfaluja utcáin arról álmodozva, hogy ő is harcolni fog, mint apja. Hazaérve nem is sejti, hogy a csomag, ami várja, nem a születésnapi ajándéka. A 10 perces komputeranimáció, melyet Annecy-ban a Legjobb elsőfilmnek járó díjjal és BAFTA-díjjal jutalmaztak, bekerült az Oscar-jelöltek közé is.

   

Hasonlóan különleges ínyencfalat Anthony Lucas The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello címmel készült 26 perces steampunk sci-fije. A viktoriánus korban játszódó történetben pestis pusztít az emberek között, csak repülve lehet biztonságosan közlekedni. A bukott légi navigátor, Jasper Morello egy rejtélyes doktor társaságában léghajóra száll, hogy megtalálják a gyógyszert egy messzi szigeten Morello beteg felesége és az emberiség számára. Az indonéz árnyékanimációs technikát indusztriális látványvilággal és némi korhű romantikával ötvöző horrormese 2005-ben Annecy-ban nagydíjat nyert és Oscar-díjra is jelölték.

Női animátorok

A KAFF ausztrál programjában fontos szerep jut a női alkotóknak is. A kilencvenes évek hét legjobb női animációját mutatja be a fesztivál, melyek egytől egyig fesztiválokon elismert, érzékeny témát boncolgató vagy vaskos humorral operáló művek.

Wendy Chandler munkái több ízben nyerték el az Ausztrál Filmintézet legjobb animációjának díját. A Union Street(1990)„címszereplője”tipikus belvárosi utca Sydneyben. Lakói nemigen találkoznak, de amikor az Armstrong-Taylor család felújításba kezd, váratlan események sorozata indul el, és ez örökre megváltoztatja az utca arculatát.

Jill Carter Hansen rövidfilmje a lélek nagy utazásának posztmodern változata.ASongs of the Immigrant Bride (1997) a száműzetés metaforája, az új időkhöz és helyekhez való alkalmazkodás témáját járja körbe. A zenével és kántálással átszőtt festmények és animált képek egy spirituális odüsszeia képét festik fel az ősi földtől az új világig tartó fizikai utazás tükrében.

Small Treasures(1995) címmel rendezett Sarah Watt személyes hangvételű animációt, mely a Velencei Filmfesztiválon elnyerte a legjobb rövidfilmnek járó díjat. A történet Jane terhességéről szól, öröméről, és félelmeiről: mi lesz identitásával, karrierjével, hogyan birkózik meg hormonjaival, na és partnerével.

Lokális témát dolgoz felLucinda Clutterbuck: a Tiga (1997) a mára kipusztult tasmán tigrisnek, másnéven erszényes farkasnak állít emléket. A Párizsban tanult, képzőművészként is elismert alkotó hazájában az elsők között használta az animációt videóklipekben.

Susan Earl vaskos humorral nyúlt a férje életét megkeserítő házsártos szatyortoposzához. ANoelene Giblet’s Big Snatch  (1996) főhőse pont ilyen, akinek hobbija, hogy az X-aktákat nézi. Egy este űrlények érkeznek és elrabolják. Egy szörnyű operációval később Noelene új nőként tér vissza, férje, Barry legnagyobb örömére. Az eredetileg új-zélandi alkotó Ausztráliában tanult animációt, ott készült e sokszorosan díjazott vizsgafilmje is.

A családjával a sztálinista Lengyelországról Ausztráliába kivándorolt Antoinette Starkiewicz első digitális animációját a Cannes-i Filmfesztiválon vetítették. A Zipper (1998) fotók és animáció kollázsából rendezett rövidfilm arról, hogy a nők szexuális forradalmáról a zipzár tehet. A nők ábrázolásának változása a művészetben és a divatban pontosan követi, hogyan változott a szexualitással kapcsolatos viselkedésük.

Az önéletrajzi ihletésű filmjeivel nagy kritikai sikert elérő Lee WhitmoreOn a Full Moon(1997) címmel mesél az élet körforgásáról. Laura egy hónap leforgása alatt találkozik a halállal és a születéssel: elveszti édesanyját és megszületik első gyereke. A szenvedélyes, költői és olykor komikus történetet az Annecy és a Hiroshima Animációs Filmfesztiválon is díjazták.

Válogatás a MIAF legjobb animációiból

A Kecskeméti Animációs Filmfesztivál a legfrissebb ausztrál animációs rövidfilmek legjavát is bemutatja a nagy múltú Melbourne-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál (MIAF) igazgatója, Malcolm Turner válogatásában. Az összeállítás a következő rövidfilmekből áll:

 

Ghost Squad (r: Kieran Sugrue)

State Of Mind (r.: Xiaochang Wu)

Transpose (r.:Tessa Chong)

Lepidoptera (r.:Bethanie Montano)

Awake (r.:Jessica McLeod-Yu)

Crows (r.:Olivia Want)

Bill And Tony-Pizza (r:Nick Donkin)

Black Hole (r.:Charlotte Webber)

The Rusty Hook (r:Riley McLaren, Lydia Evans)

 

The Black Hood Strikes (r.:Essington High School)

Dan Sultan-Magnetic (r.:Jonathan Chong)

Dear David (r:Annie Murray)

Loss (r.:Alice Markham)

Habits (r.:Kathy Sarpi)

OFS (r.:Bec Readhead)

Of Safe Return(r.:Shelley O'Meara)

Tornado (r.:Sun-Min Lee, Richard Chhoa, Victoria Dinh)

Flies In May (R.:Caroline Jiang)

 

 


Előző fesztiválok

1985 1988 1993 1996
1999 2002 2005 2007
2009 2011 2013 2015

Katalógus 2017



Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

  • - Ideiglenes „sütik”, melyek addig maradnak eszközén, amíg el nem hagyja weboldalt.
  • - Állandó „sütik”, melyek webes keresőjének beállításától függően hosszabb ideig, vagy egészen addig az eszközén maradnak, amíg azokat Ön nem törli.
  • - Harmadik féltől származó „sütik”, melyeket harmadik fél helyez el az Ön böngészőjében (pl. Google Analitika). Ezek abban az esetben kerülnek a böngészőjében elhelyezésre, ha a meglátogatott weboldal használja a harmadik fél által nyújtott szolgáltatásokat.

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

  • - A felhasználó igényeihez igazított tartalmak, szolgáltatások, termékek megjelenítése.
  • - A felhasználó érdeklődési köre szerint kialakított ajánlatok.
  • - Az ön által kért esetben a bejelentkezés megjegyzése (maradjon bejelentkezve).
  • - Internetes tartalmakra vonatkozó gyermekvédelmi szűrők megjegyzése (family mode opciók, safe search funkciók).
  • - Reklámok gyakoriságának korlátozása; azaz, egy reklám megjelenítésének számszerű korlátozása a felhasználó részére adott weboldalon.
  • - A felhasználó számára releváns reklámok megjelenítése.
  • - Geotargeting

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

  • - A beállítási lehetőségek általában a böngésző „Opciók” vagy „Beállítások” menüpontjában találhatók. Mindegyik webes kereső különböző, így a megfelelő beállításokhoz kérjük. használja keresője “Segítség” menüjét, illetve az alábbi linkeket a sütik beállításainak módosításához:
Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
  • - Az anonim Google Analitika „sütik” kikapcsolásához egy úgynevezett „Google Analytics plug-in”-t (kiegészítőt) telepíthet a böngészőjébe, mely megakadályozza, hogy a honlap az Önre vonatkozó információkat küldjön a Google Analitikának. Ezzel kapcsolatban további információkat az alábbi linkeken talál:
Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies